Monday, 8 February 2016

Redha
--------------
APabila Kita Redha Kpd Sesuatu..
Yang mengecewakan Hati kita..
maka percayalah Allah akan mengantikan kekecewaan itu dgn sesuatu yang tidak dijangka...
.....................
Thats the key words...
Masih mencari kekuatan diri..
Terjumpa petikan ini dalam status kawan dalam fb..aku baca berulang2 kali..kosongkan fikiran n fokus betul2..dengan apa yg ingin disampaikan..than aku tulis semula dalam note book..positif...
Segala yang berlaku sama ada baik,buruk, sedih,gembira..bukan bidang kuasa kita..walaupun kita ada pilihan tpi keputusan tetap ditangan tuhan...kerana kehidupan ini..kita semua..miliknya..milik allah..memang susah pada mulanya..untuk menerima kenyataan sesungguhnya kita ditolak orang..apatah lagi kita rasa..kita telah melakukan yang terbaik..sebaik mungkin..tetapi tetap juga ditolak orang ketepi..sehingga mencakar maruah n harga diri..masa tu rasa down sesangat..tak tau nak perbaiki diri dari sudut mana lgi..hampir give up..
Tapi..hidup kena teruskan..kita mampu selagi allah mahu..ingat allah maha adil..dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2nya...
So..kegagalan demi kegagalan..kekecewaan demi kekecewaan..kesakitan demi kesakitan..membuatkan aku iklas menerima segalanya..aku yakin seyakin yakinnya..allah akan berikan yang terbaik untuk aku..
InsyaAllah..sesuatu yang tidak aku duga...
Bagaimana untuk bangkit kembali..
Dalam keadaan kita tak mampu..semangat hilang..hati kecewa..luka dilubuk yang paling dalam...rasa betul2 diuji dengan kesabaran..terasa hidup macam tak ada berguna..kosong..dan segala2nya jadi serba tak kena..
Kononnya macam kuat..tapi tubuh betul2 tak mampu nak terima..
Tapi kita punya tanggungjawab yang perlu dilaksana...itu lah keywords nya..bangkit..but how...
Aku cuba..yupp aku cuba mencari kata2..of course sebagai orang islam..jga solat..baca quran..zikir..itu wajib..dikala hati lemah..hilang semangat..aku harus lakukan sesuatu agar tidak terus dalam kemurungan..ilang seri wajahku..tak boleh..
So what i do is...belek2 hpone..cari kata2 motivasi..hayati satu persatu..dalami maksudnya..just take your own time..baca dan baca berulang ulang kali..baca dari hati..fikir dan mula muhasabah diri..
Yess i got something from there...
Pegang satu kata2..baca and renungkan betul2 maksudnya..lembutkan hati..lapang kann dada..than kita akan terima input positif..insyaAllah..its works...
Yupp the energy is back..!!!

Sunday, 7 February 2016

Lelaki specises yg sukar ditelah..diramal..dan agak sukar untuk difahami..walaupun dalam matapelajaran matematik kat sekolah dulu, aku memang bebal tapi..boleh la jugak dapat markah..tetapi bab2 tentang lelaki nie memang aku dungu..tak faham langsung aku..cuma sedikit je yg aku tahu..lelaki nie..nafsu satu..akal beribu..banyaknya menipu...heee
Bukan apa..aku tak tahu apa sebenarnya yang diorang mahu..yang diorang cari dalam hidup..just nak enjoy je ke..or nak memikul tanggungjawab sebagai pemimpin ke atau sekadar nak syok sendiri je..tak faham aku..mak datok ego..usah citer laa..apa2 jer perasaan dia jer betul..perasaan perempuan no.2..no.3..ini yang aku nak citer bab hati..bab perasaan..
Perasan tak..perempuan selalu je mengalah dalam banyak pekara..termasoklah bab hati dan perasaan...sabor,redha..itu jer bekalan buat orang perempuan yang kita kena telan..lelaki pulak katanya dah memang macam tu..biasalah..
Macam tak adil jer kan...
Kebanyakan lelaki nie..tak berfikir panjang walaupun ada dua kepala(hehe)..tapi diorang selalu tuduh perempuan yang tak matang..
Just imagine..bertindak dulu berfikir kemudian..walaupun tak semua tapi sebahagianya gitulah...bila kita tegur kita ingatkan..tak boleh nak terima dengan alasan diorang lebih tahu..lebih pandai ego la tu kann..
Sebenarnya perempuan bukan tak matang tpi lebih kepada memandang kehadapan macam mentri perancangan lah..more detailed..lelaki suka cari masalah lepas tu..tension lah..stress la..nak menyendiri la..macam2 alasan..abih tu..kalau takot dilanda masalah jangan cari masalah..last2 menyusahkan orang..
Apa yg aku nak cakap nie..satu jer..kalau rasa2 diri tu tak boleh buat keputusan jangan sekali2 nak mengatal..fikir dulu sebelom nak buat apa..fikir dulu nak ucap cinta nak ucap sayang kat orang perempuan..kalau rasa belom bersedia nak nikah..tak mampu ke apa ker..jangan bagi harapan kat orang..sakit tau dak...masa nak memancing punya lah umpan nya..bila dah sangkut pancing..dibior je gitu..ada ker patut..
Perempuan lebih terbuka..susah nak jumpa lelaki yang bila ada masalah..nak bincang duduk semeja bersemuka..banyaknya..buat2 bodo let times answer..susah kan macam tu..kita orang perempuan nielah yang buat2 paham..walau pun tak paham sebenarnya..kekadang makan hati betul..time sayang..time cinta..tak menang tangan kita dibuatnya..jwb messenger..wasap..msj..phone lgi..tpi bila dalam.dilema..ada yang gangu gugat hati dia..mula la tunjuk tension kat kita...eemm..ntahlah..
Bohong kalau aku kata..aku tak perlukan lelaki dalam hidup..kerana aku teringin sangat nak hidup bahagia bersama seseorang yg bernama suami yg iklas jujur menyintai ku tpi..specises nie menakotkan..macam tak ada harapan jer..

Sunday, 10 January 2016

Anda mungkin pernah  berhadapan dengan berbagai rasa
dalam berhadapan dengan sesuatu situasi yg tak terduga...
Cemas,bimbang,takot,marah,benci,
geram dan berbagai2 rasa lagi..
Kekadang sampai kita hilang kawalan diri.
lebih kurang cam nak histeria dan rasa macam nak fobia...
Tapi apa perasaan anda bila pasangan anda memberitahu yg dia
telah berjumpa dengan seorang yg sesuai dijadikan isteri..
sedangkan anda adalah isteri dia..bukan setahun malah more than 20 years..
abih siapa aku..girlfriend,pompuan simpanan..org gaji dia...macam pelik jer
bunyinya kan...
Agak2nya lah...

apa perasaan anda...

Saturday, 9 January 2016

Untuk lupakan yg lama.,cari penganti...
Betul ke macam tu...
Bila hidup sendirian..mula lah macam2 perasaan..mula2 tentu lah sakit..apatah lgi bila brcerai hidup..tengok dia bahagia..sapa tak sakit..walaupun kita dah rela dan terima dia sebagai sahabat..kononnya..tapi hati memang tak boleh la tipu kan..kalau ikut hati memang bengang gila la..tapi yea la..kita kena redha dan percaya..takdir allah mengatasi segalanya..siapa lah kita..lagi pun...lebih baik sendiri dari terus disakiti...
Kalau orang lelaki..hidup sendiri.,majoriti orang simpati..asal jumpa..mesti tanya..bila nak kawin lgi..dah ada calon ke..tak kurang juga..ada yg perkenalkan sahabat handai or saudara mara tuk dijadikan calon..perseptif..always positive...
Lain pulak kalau orang perempuan..lebih2 lagi kalau agak dah berusia..majoritinya tak setuju kalau diorang nak kawen lgi..
Komen..tak payah lah..buat ape nak pening2 kepala..anak2 pun dah besar..buat sakit jiwa...semakkan kepala otak...lelaki nie sume sama jer...jangan kata orang lain..anak2 sendiri pun tak berapa nak setuju..eemm..perseptif..always negetive..
Tapi bagi aku..ajal maut jodoh pertemuan ditangan tuhan..kalau ikutkan hati..memang dah serik..apatah lagi sekarang nie rasa nikmat betul hidup sendiri..bebas,ceria otak pun tak sakit..tapi sebagai manusia..allah anugerahi dengan hati dan perasaan..bila rindu itu datang bertandang..sepi tanpa teman membicara hati..aahh betapa sayu dan sendu nya hati ini...
Sebagai wanita...aku perlukan perlindungan...perlindungan dari seorang lelaki bernama suami..bukan saja nak elak tangapan negative masyarakat tapi juga sebagai pelindung kepada diriku..terasa selamat bila ada sesorang disisi..tapi yang pasti aku masih punya rasa ingin dicintai dan menyintai...
Mengenali seseorang yang punyai cerita yg sama dengan cerita hidup kita...membuat kita mudah memahami situasi...kesakitan..keperitan..kehancuran..pengkhianatan dlm perhubungan dan diakhiri dengan perpisahan..membuatkan kita rasa bahawa kita sejiwa..dilukai kerana orang ketiga...bukan untuk mengambil kesempatan atas cerita yg sama tapi..tak salah rasanya untuk membalut luka..luka yang terlalu parah..hampir nak koma..jadi tak salahkan..bilamana perkongsian biasa bertukar jadi mesra dan akhirnya jatoh cinta...rasa cam takot je..tpi bila dalam hati ada taman..segala sakit itu..bertukar jadi rindu dan bahagia..tapi sentiasa kena waspada...sebab cinta yg hadir kali ini..bukan untuk berdua sahaja..tetapi  melibatkan banyak pihak..terutamanya hati anak2..tanggungjawab mesti selari dengan cinta..
Belajar dari pengalaman..cinta bukan sekadar pengorbanan dan amanah yg perlu dilaksanakan dengan kejujuran dan keiklasan tapi juga tanggungjawab yg besar untuk dipikul bersama..
Yang pasti..aku tak mampu membohongi hatiku ini..

Wednesday, 9 December 2015

Sayang..
--------------------
Kenapa harus kau curi hatiku..
Tak bisa ku lari jauh darimu...
Tiap langkahku..
Hanya ada namamu...
Dalam lirik manjaku...
Hanya kau yg mampu mengodaku..
Pulangkan semula hatiku..
Yang kau curi dariku..
Kerna aku tak mampu brtahan lgi..
Menanggung sakit rindu..
Yg tramat sekali...

Twitter

Blog Archive

Hamedah Ahmad. Powered by Blogger.

Popular Posts