Showing posts with label CERITA SEDIH. Show all posts
Showing posts with label CERITA SEDIH. Show all posts

Wednesday, 8 June 2016

Bismillahir-Rahmaanir-Rahim ...

“Persahabatan bukan hanya sekedar kata, yang ditulis pada sehelai kertas
tak bermakna, tapi persahabatan merupakan sebuah ikatan suci, yang
ditoreh diatas dua hati, ditulis dengan tinta kasih sayang dan suatu
saat akan dihapus dengan tetesan darah dan mungkin nyawa”

“Key…sini dech cepetan, aku ada sesuatu buat kamu”,
panggil Nayra suatu sore. “Iya, sebentar, sabar dikit kenapa sich?,
kamu kan tahu aku gak bisa melihat”, jawab seorang gadis
yang dipanggil Key dari balik pintu.




Monday, 8 February 2016

Redha
--------------
APabila Kita Redha Kpd Sesuatu..
Yang mengecewakan Hati kita..
maka percayalah Allah akan mengantikan kekecewaan itu dgn sesuatu yang tidak dijangka...
.....................
Thats the key words...
Masih mencari kekuatan diri..
Terjumpa petikan ini dalam status kawan dalam fb..aku baca berulang2 kali..kosongkan fikiran n fokus betul2..dengan apa yg ingin disampaikan..than aku tulis semula dalam note book..positif...
Segala yang berlaku sama ada baik,buruk, sedih,gembira..bukan bidang kuasa kita..walaupun kita ada pilihan tpi keputusan tetap ditangan tuhan...kerana kehidupan ini..kita semua..miliknya..milik allah..memang susah pada mulanya..untuk menerima kenyataan sesungguhnya kita ditolak orang..apatah lagi kita rasa..kita telah melakukan yang terbaik..sebaik mungkin..tetapi tetap juga ditolak orang ketepi..sehingga mencakar maruah n harga diri..masa tu rasa down sesangat..tak tau nak perbaiki diri dari sudut mana lgi..hampir give up..
Tapi..hidup kena teruskan..kita mampu selagi allah mahu..ingat allah maha adil..dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2nya...
So..kegagalan demi kegagalan..kekecewaan demi kekecewaan..kesakitan demi kesakitan..membuatkan aku iklas menerima segalanya..aku yakin seyakin yakinnya..allah akan berikan yang terbaik untuk aku..
InsyaAllah..sesuatu yang tidak aku duga...

Sunday, 22 November 2015

Banduan Akhir...
Memang benar apa yg trcatat dlm al-quran..sesungguhnya dunia ini hanyalah tempat ujian semata2..akhirat juga yg kekal abadi...bila merenung kembali apa yg berlaku dalam kehidupan kelurga ku ternyata segalanya penuh dgn masalah demi masalah yg datangnya bertali arus..tanpa sedikit pun ada rasa belas dan simpati..., jdi benarlah sememangnya dunia ini tmpt ujian bgi kami dan kita semua..
Dalam rantaian masalah2 yg brtali arus dlm klurga ku..masalah yg amat besar dan amat menyentuh hatiku ialah punyai ahli klurga yg bergelar banduan...bkn banduan biasa2..tpi banduan akhir..BA..
Terlalu sukar utk menelan rasa ini..apatah lgi bila menyentuh tentang darah daging sendiri..seksanya yg amat...
Emosi tak usah citer..pandangan masyarakat..cemuhan..hinaan..blom lgi citer yg dah diedit jdi bahan tarikan..lebih dahsyat lgi..cerita itu dpt liputan meluas..terpampang di dada2 akhbar..berita dlm tv pun ada disiarkan...masayallah...nak lari ke mana pun tak tahu..hanya allah sajalah tempat mengadu..
Bagaimana pula pandangan kita trhadap klurga sendiri yg terang2 telah melakukan jenayah..bgimnapula kita nak mgatasi atau berhadapan dgn klurga yg telah mnjdi mangsa angkara jenayah yg telah dilakukan oleh klurga kita..darah daging kita sendiri..cuba anda bayangkan sebuah klurga trpaksa kehilangan ibu yg dikasihi angkara perbuatan jenayah klurga kita sendiri..dah la satu malaysia kutuk kita bila baca suratkhbar citer pasal jenayah klurga kita..yg sipenjenayah nie pulak..menangis2,, merayu2..memohon keampunan dan kemaafan minta tolong utk diringankan bebeban hukuman tpi minta tidak disisihkan sbb katanya tidak disenghajakan..
Hati sapa yg tak hancur..hati sapa yg tak sakit..remuk rendam bila tengok insan yg kita syg..insan yg sering kita brgelak gurau dgn dia tetiba diseret dgn pkaian lokap brwarna unggu dgn gari ditgn..msok black maria pulak..allahuakhbar..
Apa yg harus kita buat..kalau mmg terang2 ini bkn kes penganiyaan atau kena fitnah...siapa yg harus kita persalahkan..sbb tu la bila kita dgr ada anak2 buat salah..org akan marah dgn berkata..anak kurang ajar..jdi maksudnya..mak bapak tak beri penuh pengajaran kat ank2 dia lah..mcm tu..susah utk ku luah atau komen tentang pekara ini..
Sehingga blog ini kutulis..blom ada kata putus lgi ttg hukuman yg akan dijlni kerana masih lgi dlm proses rayuan..cuma aku ttp menaruh harapan..aku tak sangup lgi dan blom bersedia utk satu lgi kehilangan..yea blom..krn setiap org diberi satu keistimewaan iaitu pertalian darah dimna allah benamkan rasa cinta dan kasih yg sukar utk dimengertikan oleh insan lain biarpun kita jelaskan..bkn kita menyokong atau bersetuju dgn tindakannya..malah kita sendiri benci dan mngutuk tindakan tersebut..tetapi maha suci allah beri rasa kasih syg yg tinggi pd aku sebgai kakak terhadap adiknya..
Semoga allah menerima taubat mu adik ku..dan bersedia lah menerima apa saja hukuman keatas kamu didunia in..apa lah sgt balasan didunia in..jika dibandingkan dgn diakhirat nanti..semoga allah terus memberi hidayahnya pdmu..dan kami sebgai ahli klurga akn terus tabah dan redha walau apa jua keputusannya....

Categories

Twitter

Blog Archive

Hamedah Ahmad. Powered by Blogger.

Popular Posts