Monday 16 November 2015

Just trpangil untuk bicara...
Dah lama aku tinggalkan zmn persekolahan..habis je spm..aku sambong belajar ketingkatan 6..ambil Stpm kat high school klg..
Rakan2 yg sebaya dgn aku..yg mna gagal sambong pelajaran..masing meneruskan hidup masing2..
Disebabkan zaman tu komunikasi agak sukar hanya brgantong kat posmen antar surat..or talipon rumah klu yg berkemampuan..dan kengkangan masa..persahabatan hilang gitu je..apatah lgi bila masa brputar..masing2 bertemu jodoh berkahwin dan bahgia ngan klurga masing begitu juga dgn aku...
Hari ini zaman dah berubah.,dunia pun dah maju..telekomunikasi bkn masalah lgi..mcm2 ada..nak jejak kasih..ada internet..check je kat fb,apa2 informasi ada website..pendek kata semua dihujung jari...ada baiknya juga..tpi tak kurang juga yg mngundang celaka...
Melalui fb..jmp semula rakan2 lama2..pakat2..trtubuhlah group geng2 sekolah lama..group wasap..apa lgi brborak sakan kluar la cite2 10thn,20thn yg lalu..mcm la benda tu semua leh repeat blik..
Tak puas brborak..buat plak reunion kwn2 sekolah..masing2 ngan gaya trsendiri..yg brjaya alhamdulilah..pada yg biasa2 tu tak byk ckp..just join gitu2 je...
Fenomena ini brlaku dimna mna saja tika ini..trmasok lah aku dan suami..
Tpi..oleh krn status aku sebgi isteri dan aku pun bkn sapa2..jdi tak da lah exicited sgt nak join,just pandang dri jauh je...
Suami plak sebaliknya..maklumlah org lelaki..klu tak join nanti org kata takot bini pulak kann..walaupun aku tak berapa nak setuju tpi..suami degil nak join juga reunion..kwn2 sekolah dia...eemm...disinilah segalanya..permulaan bgi dia..tpi pengakhiran buat aku...
Bila dah jmpa semula kwn2 lama..mesti ada cerita kann..masing2 dah ada status.,isteri,suami,janda tak kurang juga ada jugak yg jdi balu..ibu tunggal..bab2 ppuan ini suami aku mmg alim2 kucing..dah lama aku tahu..tpi yea lah..tak kan aku nak control dia 24jam..apatah lgi dah byk suka duka yg kami harungi sepjg 24thn perkahwinan..ank pun dah besar pjg...
Dipendek kan cerita..suami yg mmg org ngantok disorok bantal..bertemu kwn lama yg bergelar ibu tungal melalui reunion anjuran group wasap kwn2 sekolah dia..cuma yg baiknya ppuan tu kerja sebgai guru..ekonomi pun kukuh..mungkin inilah peluang trbaik tuk suami mengejar sesuatu yg lama diangankan....apatah lgi skrg nie dlm keadaan ekonomi klurga ku yg mula terumbang ambing..atas bbrp masalah kami sendiri..
Drpd kwn biasa..jatoh simpati..dan akhirnya jatoh hati..bila ckp pasal hati ini..mmg susah nak ckp..apatah lgi kelebihan lebih byk berpihak kpdnya..akhirnya termeterai lah prjanjian utk mengambil rakan nya itu sebgai isteri...dan aku...
Yea aku diberi pilihan..mahu terima poligami or diceraikan...
Aku sangup dilepaskan secara baik..
Biarlah..kerana aku tahu tak guna brada diantara kedua2 insan yg sedang mabok cinta..tak mampu ku bertahan lgi..aku pilih jln hidup sendiri...
Ini rentetan kisah aku yg brakhir dgn perpisahan brpunca dri reunion group2 sekolah...
Aku terima semua ini sebgai takdir dlm hidupku..kerana sesungguhnya pasti ada hikmah disebaliknya..
Cuma kekdg aku kesal dgn sikap segelintir dri kita yg kononnya dah otai..org lama masih tak tahu membezakan antara dosa dan pahala..antara yg halal dan haramya..batas pergaulan yg tidak dijaga..kelurga jdi mangsa..
Klu bab post kat wall..bukan main baik2...ckp pasal bab2 agama..tpi realitinya..tak begitu..hampehh..
Cuma nasihatku disini..bkn anti sosial or kemodenan..tetapi buat2 rakan sebaya dgn aku..sebenarnya..kita hampir melengkapi sebuah putaran kehidupan..dri zmn bayi kpd kanak,lps tu kita jdi remaja,selepas puas melaluinya kita jdi dewasa.,dan sekarang mginjak ke usia tua..apa yg kita kejar sebenarnya dlm hidup kita???..kematian dah semakin mghampiri kita..apakah boleh kita hidup hanya dgn kenangan semlm..
Semlm yg berlalu biarlah berlalu..bergelak ketawa ingt zaman persekolahan dulu..tidak akan bawa kita kemna..sedar lah kita sudah menghampiri penghujung hidup ini..
Sampai hati kah kita melukakan hati  klurga dan ank2 tersayang hanya kerana kepentingan kita..mengejar keseronokan yg sementara..
Ambillah pengajaran dan iktibar dri kisah ku ini..jgalah batas pergaulan kita..berbaik sangka juga ada batasnya..syg dan simpati juga..biarlah bertempat nak beri kebahgian utk org lain..sedang kelurga sendiri trabai..klu rasa group2 nie memudaratkan..delete je..leave group..tak yah layan habis cerita..apa nak ssh..pening2 kepala..selama nie pun kita hidup juga..leh mkn,leh tido,leh jln2..
So beringat2 lah yea..
Kubur dah dekat sgt tu..sudah2 lah kejar dunia..pikir sikit tuk dibawa keakhirat nanti....
Wasalam...

6 comments:

  1. Menarik kisah yang dipaparkan. Semoga ianya menjadi tauladan dan pengajaran.
    Teruskan menulis dan tahniah..
    fbHH

    ReplyDelete
  2. Menarik kisah yang dipaparkan. Semoga ianya menjadi tauladan dan pengajaran.
    Teruskan menulis dan tahniah..
    fbHH

    ReplyDelete
  3. Tak tertanggung rasanye...bila.membaca...apatah lagi...kakak aku sendiri mengalaminye.redha dan sabar menghadapi dugaan idup

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Twitter

Blog Archive

Hamedah Ahmad. Powered by Blogger.

Popular Posts