Saturday 21 November 2015

Aku selalu dengar dan terbaca tentang susah senang hidup seorg perempuan yg bergelar janda nie..
Beza sedikit dgn ibu tungal..cerai hidup..cerai mati...tpi masalahnya sama je kot..macam2 kesusahan yg ditempohi..apatah lgi kalau wanita itu tak bekerja dan tanggungan nya juga besar...mental dan fizikal kena kuat..kalau tidak mula lah rasa macam2..kalau tak kuat iman rasa cam nak bunuh diri je..nahuzubillah..
Tpi kalau wanita yg bekerja dan berharta mungkin tidak lah sesukar mna tpi bab emosi..tekanan batin tetap sama..
Kini aku sendiri melaluinya..cuma aku syukur sangat2 bila saat perpisahan ini berlaku..senang citer bila jadi janda..anak2 da besar pjg.. Tak perlu nak rebut2 hak pnjgaan anak..sebab mereka dah tahu brfikir sendiri dan lebih dari itu..boleh berdikari..dan anak2 juga lah yg byk beri dorongan dan sokongan agar kita kuat mengharungi dugaan perpisahan ini...
Pun begitu..bohonglah kalau aku ckp aku tak sedeh..apatah lgi rumahtangga yg kubina ini dah 24thn lamanya..trlalu byk kenangan..
Status janda nie..bgi aku satu hadiah dri allah juga..utk beri peluang kedua utk memilih calon jodoh kita yg seterusnya..kalau ada lah kann..tpi kalau tak ada jodoh thats oke..sekurang2nya..jiwa kita tenang..hati tenteram..tak ada org nak sakitkan hati kita..dan hubungan dgn adik bradik pun tambah rapat..alhamdulilah..
Cuma sunyi je la..tak da kawan nak gado..hahaha..
Cuma masalah yg paling kritikal bgi aku ialah..masalah nak amik alih tugas org lelaki..bab2 urus kan kenderaan..pening .. Kena plak aku miliki kenderaan yg mmg meragam..nak hantar service tak mampu..nak check sendiri tak pandai..tukar minyak hitam..check air..aduiii bab2 ini yg aku stress..lgi senang keja noreh getah or potong klapa sawit..
Apa pun aku ttp brsyukur..sbb ank bujang aku ada..eemm..
Itulah hidup kan..warna2 dalam kehidupan kata org...
Selagi kita hidup..selagi itulah dugaan akan datang silih berganti..lgipun allah itu maha kaya..dia lebih mgetahui apa yg trbaik utk hamba2nya..
Janda pun janda lah...ada aku kesah..heee..

2 comments:

Twitter

Blog Archive

Hamedah Ahmad. Powered by Blogger.

Popular Posts