Tuesday 17 November 2015

Nak sembang pasal POLITIK...
Sebgai mukadimah..aku nak beritahu bahawa aku nie ahli PAS..bkn apa..tak nak nnt ada org trbaca blog aku nie..trtanya2 aku nie belah mna...so thats the answer..
Oke..aku tak faham nape bila ckp pasal bab2 politik nie org tak suka..apa tah lgi klu yg brckp nie org ppuan ckp aku nie..klu post dlm fb psal politik..mula lah mcm2 org komen..tak kurang juga pm dan wasap..tak puas hati sbb aku post pasal politik...katanya..ckp biasa2 sudahlah..tak payah sgt nak tunjuk kita sokong sapa...isshhh..pelik jdinya aku..kenapa eak..aku pun x tahu...klu suka ke tak suka ke..jgn ckp diam2 je..gitu pulak...
Nanti klu ckp pasal politik..org x suka,org benci..x nak kawan..mcm2 lgi lah ugatan2 manja di org..kekdg aku trasa hati jugak..tpi sehari dua je...lps tu aku post balik pasal pilitik..Ada aku kesah...
Aku nak ckp..POLITIK nie pun salah satu cabang dri karya seni juga..
Bagi aku lah...
Ada org kata aku nie,.jiwa seni..sbb aku suka tulis puisi,sajak,gurindam,,tulis cerita,cerpen,novel dan mcm2 lgi lah artikal yg aku tulis..oleh itu tak sesuai bicara pasal politik..
Aku suka..sbb politik itu sebahagian dri ilham seni ku...dimna drpd lenggok bahasa lentok mgubah kita pada bahasa pencerahan bahasa yg lunak tajam yg kasar utk capai tujuan dan maksud..
Minda kita sentiasa brubah mgikut mood isu2 semasa..menarik kan..
Bila kita menulis,.sajak or puisi ttg cinta..longlai bahasa kita gunakan bgi mgambarkan hati dan jiwa yg goyah..krn cinta itu pun goyah sifatnya..bermain brguling dgn bahasa puitis mnjdi metafora gmbran kata2 cinta yg ingin diluahkan melalui penulisan..saat itu diri brada dlm posisi..tenang damai..dan ada gambaran sesorg yg disyg dlm minda...dan itu bkn noktah..ilham akn dtg reverse,drive n normal...
Tpi politik tidak..ianya lebih kpd bahasa sebut dan faham..street ti the point..mengambarkan satu2 rasa,dengan mudah..tak perlu sebuah gulungan bahasa..just lafaz..contoh klu kita tak suka sesorg tu just said..berambusss..mudah kann..
Klu kita marah kita jerit je lah...oooiiii..nice bkn..
Ckuplah takat nie dulu..diazan zohor..nnt sambong...

0 comments:

Post a Comment

Twitter

Blog Archive

Hamedah Ahmad. Powered by Blogger.

Popular Posts