Sunday, 10 January 2016

Anda mungkin pernah  berhadapan dengan berbagai rasa
dalam berhadapan dengan sesuatu situasi yg tak terduga...
Cemas,bimbang,takot,marah,benci,
geram dan berbagai2 rasa lagi..
Kekadang sampai kita hilang kawalan diri.
lebih kurang cam nak histeria dan rasa macam nak fobia...
Tapi apa perasaan anda bila pasangan anda memberitahu yg dia
telah berjumpa dengan seorang yg sesuai dijadikan isteri..
sedangkan anda adalah isteri dia..bukan setahun malah more than 20 years..
abih siapa aku..girlfriend,pompuan simpanan..org gaji dia...macam pelik jer
bunyinya kan...
Agak2nya lah...

apa perasaan anda...

Saturday, 9 January 2016

Untuk lupakan yg lama.,cari penganti...
Betul ke macam tu...
Bila hidup sendirian..mula lah macam2 perasaan..mula2 tentu lah sakit..apatah lgi bila brcerai hidup..tengok dia bahagia..sapa tak sakit..walaupun kita dah rela dan terima dia sebagai sahabat..kononnya..tapi hati memang tak boleh la tipu kan..kalau ikut hati memang bengang gila la..tapi yea la..kita kena redha dan percaya..takdir allah mengatasi segalanya..siapa lah kita..lagi pun...lebih baik sendiri dari terus disakiti...
Kalau orang lelaki..hidup sendiri.,majoriti orang simpati..asal jumpa..mesti tanya..bila nak kawin lgi..dah ada calon ke..tak kurang juga..ada yg perkenalkan sahabat handai or saudara mara tuk dijadikan calon..perseptif..always positive...
Lain pulak kalau orang perempuan..lebih2 lagi kalau agak dah berusia..majoritinya tak setuju kalau diorang nak kawen lgi..
Komen..tak payah lah..buat ape nak pening2 kepala..anak2 pun dah besar..buat sakit jiwa...semakkan kepala otak...lelaki nie sume sama jer...jangan kata orang lain..anak2 sendiri pun tak berapa nak setuju..eemm..perseptif..always negetive..
Tapi bagi aku..ajal maut jodoh pertemuan ditangan tuhan..kalau ikutkan hati..memang dah serik..apatah lagi sekarang nie rasa nikmat betul hidup sendiri..bebas,ceria otak pun tak sakit..tapi sebagai manusia..allah anugerahi dengan hati dan perasaan..bila rindu itu datang bertandang..sepi tanpa teman membicara hati..aahh betapa sayu dan sendu nya hati ini...
Sebagai wanita...aku perlukan perlindungan...perlindungan dari seorang lelaki bernama suami..bukan saja nak elak tangapan negative masyarakat tapi juga sebagai pelindung kepada diriku..terasa selamat bila ada sesorang disisi..tapi yang pasti aku masih punya rasa ingin dicintai dan menyintai...
Mengenali seseorang yang punyai cerita yg sama dengan cerita hidup kita...membuat kita mudah memahami situasi...kesakitan..keperitan..kehancuran..pengkhianatan dlm perhubungan dan diakhiri dengan perpisahan..membuatkan kita rasa bahawa kita sejiwa..dilukai kerana orang ketiga...bukan untuk mengambil kesempatan atas cerita yg sama tapi..tak salah rasanya untuk membalut luka..luka yang terlalu parah..hampir nak koma..jadi tak salahkan..bilamana perkongsian biasa bertukar jadi mesra dan akhirnya jatoh cinta...rasa cam takot je..tpi bila dalam hati ada taman..segala sakit itu..bertukar jadi rindu dan bahagia..tapi sentiasa kena waspada...sebab cinta yg hadir kali ini..bukan untuk berdua sahaja..tetapi  melibatkan banyak pihak..terutamanya hati anak2..tanggungjawab mesti selari dengan cinta..
Belajar dari pengalaman..cinta bukan sekadar pengorbanan dan amanah yg perlu dilaksanakan dengan kejujuran dan keiklasan tapi juga tanggungjawab yg besar untuk dipikul bersama..
Yang pasti..aku tak mampu membohongi hatiku ini..

Wednesday, 9 December 2015

Sayang..
--------------------
Kenapa harus kau curi hatiku..
Tak bisa ku lari jauh darimu...
Tiap langkahku..
Hanya ada namamu...
Dalam lirik manjaku...
Hanya kau yg mampu mengodaku..
Pulangkan semula hatiku..
Yang kau curi dariku..
Kerna aku tak mampu brtahan lgi..
Menanggung sakit rindu..
Yg tramat sekali...

Saturday, 28 November 2015

Hadirmu...
Ku sulam kasihmu...
Ku tinta sayangku..
Ku sandarkan dibangku rindu..
Ku lelah di dadamu...
Ku hela cinta dikamar kalbumu..
Dlm sendu guguran bunga layu..
Terselit sekuntum mawar ungu..
Menjadi jambak rinduku yg syahdu..
Dikepulan awan..
Kusimpan sejuta impian..
Tersusun rapi cita dan harapan..
Dlm gelungan kabus dingin..
Ku panjatkan kesyukuran..
Krn trpancar sinar gemerlapan..
Terpatri ikatan janji brtautan..
Semoga allah perkenankan...

Monday, 23 November 2015

Cinta...
Cinta itu penyakit..
Sakit yg tak bisa dirawat...
Biar berjauhan tak bisa trgugat..
Biar dingin terasa hangat...
    Cinta itu rindu..
    Selembut baldu..
    Sehembus angin yg lalu..
    Mekar subur ditmn hatiku..
Cinta itu sakit..
Bila rindu mengigit..
Cemburu dtg mengamit..
Rasa macam dicubit cubit..
    Aku tak perlukan cinta..
     Kerana cinta itu sekadar perjanjian dusta...
     Namun siapalah aku utk menahanya...
      Kerana hadirnya tak terduga..
Dalam diam dia menyapa...
    

Sunday, 22 November 2015

Banduan Akhir...
Memang benar apa yg trcatat dlm al-quran..sesungguhnya dunia ini hanyalah tempat ujian semata2..akhirat juga yg kekal abadi...bila merenung kembali apa yg berlaku dalam kehidupan kelurga ku ternyata segalanya penuh dgn masalah demi masalah yg datangnya bertali arus..tanpa sedikit pun ada rasa belas dan simpati..., jdi benarlah sememangnya dunia ini tmpt ujian bgi kami dan kita semua..
Dalam rantaian masalah2 yg brtali arus dlm klurga ku..masalah yg amat besar dan amat menyentuh hatiku ialah punyai ahli klurga yg bergelar banduan...bkn banduan biasa2..tpi banduan akhir..BA..
Terlalu sukar utk menelan rasa ini..apatah lgi bila menyentuh tentang darah daging sendiri..seksanya yg amat...
Emosi tak usah citer..pandangan masyarakat..cemuhan..hinaan..blom lgi citer yg dah diedit jdi bahan tarikan..lebih dahsyat lgi..cerita itu dpt liputan meluas..terpampang di dada2 akhbar..berita dlm tv pun ada disiarkan...masayallah...nak lari ke mana pun tak tahu..hanya allah sajalah tempat mengadu..
Bagaimana pula pandangan kita trhadap klurga sendiri yg terang2 telah melakukan jenayah..bgimnapula kita nak mgatasi atau berhadapan dgn klurga yg telah mnjdi mangsa angkara jenayah yg telah dilakukan oleh klurga kita..darah daging kita sendiri..cuba anda bayangkan sebuah klurga trpaksa kehilangan ibu yg dikasihi angkara perbuatan jenayah klurga kita sendiri..dah la satu malaysia kutuk kita bila baca suratkhbar citer pasal jenayah klurga kita..yg sipenjenayah nie pulak..menangis2,, merayu2..memohon keampunan dan kemaafan minta tolong utk diringankan bebeban hukuman tpi minta tidak disisihkan sbb katanya tidak disenghajakan..
Hati sapa yg tak hancur..hati sapa yg tak sakit..remuk rendam bila tengok insan yg kita syg..insan yg sering kita brgelak gurau dgn dia tetiba diseret dgn pkaian lokap brwarna unggu dgn gari ditgn..msok black maria pulak..allahuakhbar..
Apa yg harus kita buat..kalau mmg terang2 ini bkn kes penganiyaan atau kena fitnah...siapa yg harus kita persalahkan..sbb tu la bila kita dgr ada anak2 buat salah..org akan marah dgn berkata..anak kurang ajar..jdi maksudnya..mak bapak tak beri penuh pengajaran kat ank2 dia lah..mcm tu..susah utk ku luah atau komen tentang pekara ini..
Sehingga blog ini kutulis..blom ada kata putus lgi ttg hukuman yg akan dijlni kerana masih lgi dlm proses rayuan..cuma aku ttp menaruh harapan..aku tak sangup lgi dan blom bersedia utk satu lgi kehilangan..yea blom..krn setiap org diberi satu keistimewaan iaitu pertalian darah dimna allah benamkan rasa cinta dan kasih yg sukar utk dimengertikan oleh insan lain biarpun kita jelaskan..bkn kita menyokong atau bersetuju dgn tindakannya..malah kita sendiri benci dan mngutuk tindakan tersebut..tetapi maha suci allah beri rasa kasih syg yg tinggi pd aku sebgai kakak terhadap adiknya..
Semoga allah menerima taubat mu adik ku..dan bersedia lah menerima apa saja hukuman keatas kamu didunia in..apa lah sgt balasan didunia in..jika dibandingkan dgn diakhirat nanti..semoga allah terus memberi hidayahnya pdmu..dan kami sebgai ahli klurga akn terus tabah dan redha walau apa jua keputusannya....

Twitter

Blog Archive

Hamedah Ahmad. Powered by Blogger.

Popular Posts